Followers

SENAMAN OTOT FARAJ WANITA



SENAMAN OTOT FARAJ WANITA ATAU SENAMAN KEGEL UNTUK MERAPATKAN DINDING VAGINA DAN MENGELAKKAN RAHIM JATUH...

Melakukan senaman yang boleh menguatkan otot-otot faraj. Senaman pada faraj yang mudah dilakukan dimana-mana pada pada bila-bila masa dan tidak memerlukan peralatan serta belanja. Beberapa teknik boleh dijadikan panduan untuk melakukan senaman kemutan yang mampu menguatkan kembali dinding rahim.

a. Sewaktu membuang air kecil, bersedia untuk menghentikan aliran air kencing secara tiba-tiba. Pada masa ini, anda sebenarnya mengunakan otot pubo-koksik untuk menghentikan aliran air kencing keluar. Setelah membiasakan diri dengan teknik ini, anda boleh melakukanya dimana-mana sahaja ( cara yang sama seolah-olah seperti menahan diri daripada membuang air kecil).

b. Memasukkan jari kedalam faraj dan cuba mencengkam jari itu menggunakan faraj anda. Sebelum itu, jari hendaklah dicuci bersih bagi mengelakkan jangkitan kuman. Cengkaman ini lazimnya terasa pada bahagian pangkal jari sahaja.

c. Otot punggung, otot abdomen (terutama bahagian bawah pusat) dan otot paha seeloknya tidak dikemutkan pada masa ini. Ia boleh mengakibatkan sakit belakang, abdomen dan seupamanya. Anda boleh meletakan kedua tangan pada kawasan punggung dan abdomen serta peha bagi memastikan ia tida mengeraskan sewaktu senaman kegel dilakukan. Jika tidak pasti, anda boleh berjumpa doktor anda untuk mendapatkan panduan senaman betul.

d. Angkat punggung setinggi boleh dengan bantuan suami, lalu digoyang perlahan-lahan. Lepas perlahan-lahan, lepas itu lakukan sebanyak 5 kali setiap hari.

Senaman ini bagus untuk merapat otot-otot vagina dan menjaga rahim dari runtuh atau jatuh bila menopaus kelak.

No comments:

Post a Comment

Video Rangkaian Produk Ambar

Tonton video Rangkaian Produk Ambar Kenanga yang memberitahu perihal terperinci kehebatan dan kegunaan setiap produk milik Ambar Kenanga Health Marketing. Mungkin anda pernah melihat video ini yang disiarkan di Selamat Pagi Malaysia TV1 RTM. Jom tonton!

Video Set Bersalin Ibu

Set Bersalin Ambar Kenanga sungguh berbeza. Comel berwarna merah jambu. Bertradisi perbidanan Arab. Cukup mudah, ringkas dan berkesan. Tidak perlu berparam, berpilis atau bertangas kerana fungsi tersebut telah diganti dengan AK TIMOYAN dan AK TIARAH. Berkapsul sayur-sayuran. Sesuai untuk mereka yang mengejar masa atau yang perlukan keringkasan tanpa berkrompromi akan kualiti. Tiada gangguan kepada bayi. Ingin Tahu lebih lanjut, jom tonton video Set Bersalin Ambar Kenanga yang pernah ditayangkan di Selamat Pagi Malaysia TV1 RTM.

Video Minyak Ambar Kenanga

Jom dengar perihal Minyak Ambar Kenanga yang mempunyai kehebatan tradisi Arab. Wangi dan tidak melekit. Sesuai untuk bayi dan dewasa. Beli satu botol Minyak Ambar Kenanga dapat pelbagai kegunaan seperti kegunaan untuk rambut dan kulit kepala bermasalah. Badan untuk kulit bermasalah dan sebagai minyak urut dan merawat luka-luka serta kudis.